Billboardy u silnic by měly postupně mizet
Billboardy zřejmě do pěti let přestanou lemovat české silnice. Zákaz reklamních ploch se nebude vztahovat pouze na některé provozovatele restaurací, čerpacích stanic nebo motelů.
S touto změnou počítá vládní novela, kterou již schválili poslanci a kterou mají tento týden projednat senátoři. Tato novela zakazuje billboardy nejen okolo dálnice a českých silnic, ale také v ulicích měst.
Zákon měl omezit především reklamy kolem dálnic a silnic I. třídy, nakonec ale billboardy musí do pěti let zmizet i ze silnic druhých a třetích tříd, stejně jako z místních komunikací.
Billboardové plochy jsou už ve své podstatě od toho, aby zaujaly pohled řidiče a to je tragické zejména na dálnicích, kde je každá vteřina, která není věnovaná řízení, ale čtení nějakého textu, velmi nebezpečná. Nikde za hranicemi kolem silnic billboardy tohoto typu nejsou.
Novela zásadně upravuje možnosti povolování reklamních zařízení v okolí silnic. Reklamní zařízení budou mizet podle toho, jak vyprší jejich povolení. Tam, kde jsou na dobu neurčitou je maximální doba pět let a po této době musí i tato reklamní zařízení zmizet.
Více o rušení billboardů:
http://www.nechceme-billboardy.cz
-------------------------
Billboardy jsou nebezpečné
Při opuštění vozovky hrozí náraz do konstrukce billboardu. Reklama odvádí pozornost řidiče – reklamní poutače jsou často výraznější než dopravní značky a návěsti. Když je billboard opravdu kvalitní, zaujme pozornost na několik vteřin. Víte, kolik člověk ujede stovkou za vteřinu? Pozornost je tedy několik vteřin, není to zlomek sekundy, odkloněna od toho, čemu by se měl řidič věnovat. Zakazujeme tu telefonování za volantem, kdy není vizuální periferní vnímání ohrožené tak dalece, jako když člověk čte a něco ho zaujme.
Billboardy jsou ošklivé
Billboardy jsou výrazným zásahem nejen do volné krajiny, ale i do veřejných prostranství měst. Do značné míry snižují uživatelský komfort silnice. Džungle reklamních nosičů různé velikosti, kvality i provedení, tak jak jí známe kupříkladu z pražských výpadovek, vypadá směšně zejména ve srovnání s elegantními, reklamou nedotčenými rychlostními silnicemi jinde v Evropě. Možná právě kvůli billboardům si člověk při návratu z Německa či Rakouska záhy po překročení hranice uvědomí, že je zpět na Divokém východě.
Billboardy jsou neekologické
Obří reklamní nosiče jsou z hlediska životního prostředí patrně tou nejbezohlednější formou reklamy (narušují krajinu, osvětlené, otočné a digitální billboardy spotřebovávají nemalé množství energie, osvětlené a digitální billboardy silně přispívají ke světelnému smogu a nezanedbatelná je i spotřeba papíru a tiskových barev).
» Přejít na článek Billboardy u silnic by měly postupně mizet na webu www.nechceme-billboardy.cz.
Ke stažení: bilb01-1.jpg, 31 kB
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.