Praha zpracovává nový koncept městské logistiky
Anketa
Hlavní město Praha po posledním zasedání rady zadalo vypracování studie, která bude podkladem pro lepší organizaci zásobování města. Nová koncepce bude vznikat v Institutu plánování a rozvoje v průběhu celého příštího roku. Zpracování studie městské logistiky přitom radě doporučilo zastupitelstvo, které v září projednávalo petici proti vzniku železničního překladiště v Malešicích.
Studie bude především řešit, jakým způsobem minimalizovat negativní dopady zásobování města. To by mělo především využívat všechny dostupné způsoby dopravy a jejich kombinace. Studie tak má především zhodnotit možnosti zapojení železniční a lodní dopravy do systému zásobování města.
Využití Vltavy pro zásobování Prahy již doporučila i koncepce pro vodní dopravu, kterou v září schválila vláda. Ta v celkovém rozpočtu ve výši 14 miliard korun, kde jsou zahrnuty i investice do Děčínského jezu a přestaveb mostů, počítá i s rozvojem nákladní vodní dopravy v Praze. V budoucnu by se tak například po vodě mohl přivážet stavební materiál, či naopak odvážet komunální odpad.
Městské zásobování řešilo vedení metropole již dříve. V roce 2007 mělo město připravenu strategii pro oblast logistiky, nakonec ale nebyla schválena. V současnosti také město připravuje plán udržitelné mobility. Další vypracovaná analýza také ukázala na nedostatky v městském zásobování, jako je nedostatek zásobovacích stání, nedostatek míst pro stále rostoucí počet dodávek se zbožím z internetových obchodů a zhoršení podmínek pro železniční nákladní dopravu kvůli nedostatečné kapacitě páteřních tratí.
» Přejít na článek Praha zpracovává nový koncept městské logistiky na webu https://logistika.ihned.cz.
Kontejnerový terminál Malešice
Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.
Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.