Pražská MHD musí šetřit, budou se rušit spoje i krátit linky
Například je navrženo zrušit tramvajovou linka č. 19 (Lehovec - Nádraží Strašnice) a částečně jí nahradit linkou č. 16 (Sídliště Řepy – Spojovací) prodloužení v trase Palmovka –Vysočanská – Lehovec. Obdobně má být zrušena autobusová linka č. 186 (Nádraží Holešovice - Černý Most) a částečně jí má nahradit linka č. 202 (Poliklinika Mazurská – Bakovská) prodloužením v trase Kbely – Černý Most. Linka č. 163 má být prodloužena do trasy Želivského - Depo Hostivař - Sídliště Rohožník. Blíže viz článek MF dnes.
Pražany cestující MHD čeká letos řada změn. Město se totiž chystá šetřit. Některé linky budou zkráceny, jiné spoje budou zcela zrušeny. Na druhou stranu by měl vzniknout nový expres, který pojede mezi Budějovickou a Smíchovem. Společnost Ropid projedná příští týden návrh s městem, které určí rozsah změn.
"Naším cílem není drastické omezování veřejné dopravy. Naopak chceme racionalizaci spojů a udržení komfortu, který městská hromadná doprava poskytuje. Jde jen o to, že nesmí vozit vzduch, ale Pražany," říká primátor Bohuslav Svoboda.
Omezení se podle připraveného návrhu mají dotknout autobusů i tramvají, zrušit se má také prodloužený provoz metra o víkendových nocích. Kdy se tak stane, zatím není rozhodnuto. Mluví se ale o březnu či červnu.
Výběr uvažovaných změn autobusů a tramvají
Pokyn města zefektivnit pražskou veřejnou dopravu směřoval hlavně k omezení souběžných spojů s metrem a tramvajemi. Návrh počítá například s omezením souběhů linek, které dnes jezdí po Plzeňské ulici mezi Andělem a Klamovkou. Cestující tu převáží pět autobusových linek. Podle návrhu by tu zůstaly jen dvě, a to 217 a 167. Nově by na nich jezdily kloubové autobusy.
"Obecně mohu potvrdit, že jednou z lokalit, kde uvažujeme o zrušení souběhů tramvají s autobusy, je Plzeňská ulice. Pokud by tu k omezení autobusů došlo, adekvátně bychom posílili tramvaje," řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Jako náhrada za autobusy tu má jezdit linka číslo 4.
Spolehlivá linka 125 je v ohrožení
Změna možná čeká i expresní autobusovou linku 125, která jezdí po Jižní spojce. Spolehlivě a rychle přepraví cestující z Hájů na Smíchov. Jenže tento hit MHD by se podle návrhu měl z Jižního Města protáhnout přes Petrovice až na Skalku. Pojede tak v trase linky 271, která se zruší.
"Praha 15 navrhla prodloužení expresní linky do Sídliště Petrovice. Toto řešení je jediné možné. Navíc tím ušetříme. Linky 125 a 271 jezdily v určitém úseku společně," říká Drápal. Prodloužení až na Skalku ale znamená, že by linka jela po Průmyslové ulici a v častých kolonách by mohla nabírat zpoždění.
Pokud by návrh Ropidu město schválilo, cestující by se naopak výrazně rychleji dostali v pracovní dny z Budějovické na Smíchovské nádraží, kam by se protáhla linka 118. Ta dnes jezdí ze Spořilova přes Budějovickou a končí ve Dvorcích. Trasu od Budějovické do nového cíle by zdolala asi za třináct minut.
Nově mají začít jezdit kloubové autobusy do míst, kde by je cestující nejspíš nečekali. Příkladem mohou být Lipence, malinká část Prahy. "Je potřeba vyřešit spojení do Zbraslavi, kde jezdí autobusy ve špičce po čtyřech minutách. V krátkých autobusech tento interval není efektivní. Proto na jednu linku nasadíme kloubové autobusy. Ta pak pojede až do Lipenců," uvedl Drápal.
Lidé budou muset častěji přestupovat
Pro cestující budou změny často představovat komplikace. Například zatímco dnes jedou jednou linkou přímo, nově je čeká minimálně jeden přestup navíc. "Budu-li muset místo autobusu jezdit tramvají, znamená to pro mě aspoň desetiminutové zdržení," říká Matěj Havlíček, který jezdí ze sídliště Dědina na Dejvickou k metru A.
Podobné návrhy plánovači dopravy připravili i pro další městské části. Jestliže je město schválí, například cestující z části sídliště v Petrovicích se budou muset obejít bez linky 154, která je sváží k metru Skalka. Obyvatelé Košíř, kteří na Smíchov jezdí autobusem číslo 123, zase budou muset přestupovat na tramvaje v zastávce Kavalírka. A úplně zmizí přímý spoj ze Stodůlek na Barrandov, který zajišťuje autobus 230.
Městské části přitom tvrdí, že je o chystaných změnách nikdo neinformoval. Například Praha 7 má prakticky bez náhrady přijít o tramvajovou linku číslo 15, která spojuje její jednotlivé části. "Zrušení patnáctky by se nám rozhodně nelíbilo. Pro naši městskou část je to významná linka," říká mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.
Zdroj: MF dnes 9.2.2012
Adéla Paclíková, Martin M. Vokáč 9.2.2012
http://praha.idnes.cz/tiskni.aspx?r=praha-zpravy&c=A120209_1730341_praha-zpravy_sfo
» Přejít na článek Pražská MHD musí šetřit, budou se rušit spoje i krátit linky na webu http://praha.idnes.cz/.
Ke stažení: Navrhovane_zmeny_doprava_2012-2.jpg, 287 kB
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.