Severní obchvat Prahy má tři varianty, dohadují se o ně město, kraj a obce
Na obchvat Prahy mezi D1 a severem Prahy jsou tři návrhy. Jeden těsně kolem metropole, druhý na úrovni Brandýsa a třetí by měl vést až ke Kralupům. Jedenáct starostů nyní apeluje na ministerstvo dopravy, aby původní návrh, který počítá se silnicí co nejblíže Praze, přehodnotilo a trasu posunulo.
Podle starostů by to ulevilo dopravě uvnitř Prahy, ale také usnadnilo lidem z obcí okolo Prahy cestu do hlavního města.
Středočeský Jenštejn by byl jednou z obcí, kterou by původně plánovaný okruh zasáhl. Místostarostka Magdalena Hlaváčková si myslí, že by bylo lepší posunout ho dále od hlavního města.
"Do míst, kudy má vést, chodíme na procházky. Navíc by část obce byla obtěžována hlukem a okruh by nás odřízl od Vinoře i Prahy," řekla Hlaváčková.
Dopravního zatížení se obává i starosta nedalekých Radonic. "Okruh by do blízkosti obydlených částí přivedl 80 tisíc automobilů denně," vysvětlil Stanislav Němec.
Takzvanou regionální variantu podporuje kromě starostů i iniciativa Auto*Mat. "Původní varianta okruhu je dnes právně neprůchodná. Vede přes obydlené čtvrti, zdevastovala by chráněná přírodní území a nesouhlasí s ní velká část veřejnosti. Nová regionální trasa představuje možný kompromis," vysvětluje Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Tři varianty Pražského okruhu.
Autorem nové varianty okruhu je Milan Strnad. Podle něj je jeho trasa sice o 15 kilometrů delší než původní, ale paradoxně by mohla vyjít levněji, a to až o desítky miliard korun. "Nelze efektivně uskutečňovat zastaralé plány, které vznikly za úplně jiných podmínek," řekl projektant.
Ministr dopravy Pavel Dobeš se přiklání spíše k původní verzi, kterou už schválil magistrát hlavního města. "Nebráním se ale jednáním o jiné variantě," podotkl. Podle něj varianta, která počítá s obchvatem dál od Prahy, nebude plnit účel odvedení dopravy z centra města.
Ministr: Stavět se začne nejdříve za dva roky
Na vnější Pražský okruh nyní existují už tři návrhy. S dalším totiž přišel už dříve Středočeský kraj a je již zanesen v územním plánu středních Čech. Je ze všech návrhů nejdelší a zasahuje až k Neratovicím či Kralupům nad Vltavou. Právě Kralupy tuto variantu vítaly, protože zároveň s ní měl být vybudován i obchvat tohoto města.
"Ráno a odpoledne doprava v Kralupech kolabuje, obchvat bychom potřebovali. Takzvaná regionální varianta je pro nás moc daleko, takže se nám středočeská varianta líbila," řekl kralupský místostarosta Libor Lesák.
Ta je však příliš daleko pro řidiče projíždějící Prahou. Navíc, původně dvouproudou silnici, která už byla schválená, hejtmanství změnilo na čtyřproudou, čímž se realizace oddálí. Schvalovací proces totiž musí začít od začátku.
Na dostavbu severozápadní části obchvatu nicméně nejsou peníze. Podle nedávno schválených investic pražský magistrát počítá jen s dostavbou tunelového komplexu Blanka. Také ministr Dobeš před časem naznačil, že nepočítá s tím, že by se s dostavbou začalo dříve než za dva roky.
Zdroj: http://praha.idnes.cz/clanek.aspx?c=A120206_1728127_praha-zpravy_ab
iDNES 6.2.2012
» Přejít na článek Severní obchvat Prahy má tři varianty, dohadují se o ně město, kraj a obce na webu http://praha.idnes.cz/.
Ke stažení: tri_varianty_Prazskeho_okruhu-2.jpg, 141 kB
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.