Hlavní menu:

12.05.2009, autor: 11.5.2009 - Pražský deník, kategorie: Vysočanská radiála

Vysočanská radiála má dvouletý skluz

Vysočany a Hloubětín přidušené desetitisíci vozy. Nešťastní jsou obyvatelé Prahy 9, ale také samotní řidiči. Všichni čekají, až bude hotova 5,6 km dlouhá Vysočanská radiála.

Po radiále se přitom mělo jezdit již v roce 2007, jenže vleklé spory dokončení stále oddalují. Nyní se situace přece jen posunula a magistrát hlavního města slibuje zprovoznění radiály na severovýchodě Prahy do konce letošního roku. „Zatím stále platí, že bychom tento termín měli dodržet,“ sdělil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Spor o pár desístek metrů

Důvodem velkého zpoždění byly podle magistrátu neshody s majitelem dvou pozemků, v jejichž blízkosti má silnice vést. „Faktem je, že stavba se zasekla jen z tohoto důvodu a ve sporu se jednalo v podstatě o pár desítek metrů. Jinak už by se po nové silnici zřejmě dávno jezdilo,“ řekl před časem zastupitel a místopředseda dopravního výboru na magistrátu Petr Zajíček. V současné době ale mělo dojít k posunu v jednáních a dostavbě už by nemělo nic bránit.

Silnice je kromě jedné malé části téměř hotová. Postaven je například most s křižovatkou u Kbelské ulice, mimoúrovňová křižovatka s ulicí Budovatelskou či most přes železniční trať u Satalic. Prozatím ale stále platí, že obyvatelé Vysočan a Hloubětína musejí snášet více než 70 tisíc vozů denně, které projíždějí ulicemi Kbelská, Poděbradská, Chlumecká.

Dostavbu brzdí neochota prodat

Místo nejvíce zatěžují vozidla jedoucí z dálnice ve směru od Teplic a také množství kamionů. „Je to opravdu neúnosné. Chápu sice, že někdo chce na prodeji svých pozemků vydělat, ale když v podstatě kvůli jednomu člověku, který nechce pozemky prodat, trpí tisíce jiných lidí, je to hodně smutné. Doufám, že se už letos podaří stavbu dokončit, ale abych řekla pravdu, moc tomu nevěřím,“ doplnila Kamila Dvorská z Vysočan. Radiála má v budoucnu propojit Vysočany, Hloubětín, Černý Most a Satalice. Nyní se buduje první etapa, která propojí průmyslový polookruh s Pražským okruhem a s komunikací R1. Později by měla Vysočanská radiála pokračovat směrem do centra, kde by se měla napojit na Městský okruh (v ulicích Čuprova a Sokolovská), který zde zatím ale ještě není hotov. Teď se staví 5,6 kilometru dlouhý úsek a délka dalšího má být 3,5 kilometru. Předpokládané náklady na stavbu prvního úseku činí více než 2,4 miliardy korun.

Jiné stavby čekají

V provozu jsou zatím čtyři radiály, a to Chuchelská na jihu, Chodovská na jihovýchodě, Štěrboholská na východě a Prosecká na severu města. Všechny urychlují cestu do centra Prahy a propojují či v budoucnu propojí Pražský okruh s městským, respektive se středem města.

Jen zčásti je hotová Radlická radiála, na stavbu dalšího úseku se zatím čeká. Dokončena je zhruba polovina komunikace, tedy přes pět kilometrů, jež vede od dálnice D5 do Stodůlek a je známá jako Rozvadovská spojka. Chybí ještě 5,5 kilometru ze Stodůlek do Zlíchova. „Po obdržení stanoviska od odboru životního prostředí magistrátu je očekáváno zpracování definitivního návrhu, jeho projednání a podání žádosti o územní rozhodnutí, a to do konce letošního roku. Získání stavebního povolení se plánuje v druhé polovině roku 2011. Předpoklad dokončení je v roce 2015,“ uvádí oficiální zpráva o stavu přípravy, kterou má Deník k dispozici.

V západní části Prahy by se měla ještě postavit bezmála sedmikilometrová Břevnovská radiála. Má spojit Městský a Pražský okruh se silnicí R6. Stavbu již v minulosti provázely spory o to, kudy má vést. Plán počítá s její výstavbou v letech 2011 až 2015. Náklady jsou odhadnuty na přibližně 12 miliard korun.

» Přejít na článek Vysočanská radiála má dvouletý skluz na webu http://prazsky.denik.cz/.

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011