Hlavní menu:

30.11.2011, autor: Pražský deník 30.11.2011, kategorie: Vysočanská radiála

Vysočanská radiála usurpuje pěší a cyklisty, varuje občanské sdružení

Vysočanská radiála usurpuje pěší a cyklisty, varuje občanské sdružení

Magistrát kontruje. Rychlostní komunikace odvede tranzitní dopravu z Hloubětína, Černého Mostu či Lehovce.

Na Vysočanskou radiálu v pondělí vyrazily první automobily.

Komunikace propojila Kbelskou ulici s rychlostní silnicí R 10 ve směru na Mladou Boleslav. Od nekonečných kolon a jedovatých zplodin se uleví obyvatelům Černého Mostu a Hloubětína.

Jenže radiála se ještě před svým slavnostním otevřením stala terčem ostré kritiky. Podle aktivistů ze sdružení Auto*Mat se při její výstavbě zcela zapomnělo na pěší a cyklisty.

„Jediná stezka pro chodce, vedoucí z Hloubětína do Letňan, byla radiálou přerušena. Znemožněna je také výstavba dvou plánovaných cyklostezek v okolí,“ upozorňuje Auto*Mat.

Omezení vjezdu jen na vůli řidičů

„Radiála by mohla Hloubětínu pomoci podstatně víc, kdyby se ihned po jejím otevření zklidnila Kolbenova a Poděbradská ulice,“ mini Vratislav Filler z Auto*Matu. Postrádá prý opatření, která by zajistila, že provoz v Hloubětíně opětovně nezesílí.

„Bez rozumných omezení na hloubětínských ulicích si městští plánovači jen udělali místo na to, aby za deset let jezdilo po Praze ještě o čtvrtinu víc aut než dnes,“ uvažuje Filler.

Auto*Mat tvrdě kritizuje řešení nového nájezdu na Kbelské ulici. Ten totiž přerušil tamní chodník jediné pěší spojení od Hloubětína k Letňanům.

Podle původních záměrů tu však paradoxně měla vést cyklostezka.

„Kvůli radiále se zřejmě nedočká realizace ani další plánovaná stezka na hraně svahu u letiště. Zářez ve svahu jde tak blízko letištnímu plotu, že případnou výstavbu cyklostezky značně komplikuje,“ stojí v prohlášení sdružení.

Podle Víta Masare z Auto*Matu radiála doslova umrtvila svoje okolí. Pěšky nebo na kole si prý cestu o dva kilometry dál, přes Satalice, nikdo prodlužovat nebude.

„Prahu každou zimu dusí smog způsobený nekontrolovaně rostoucí závislostí na automobilech. Zde přitom Pražané definitivně přicházejí o možnost dostat se z Hloubětína do Letňan jinak, než autem,“ varuje Masare.

Představitelé magistrátu však v otevření radiály spatřují mnohem spíše pozitiva. Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) nová komunikace výrazně usnadní cestu řidičům směřujícím po silnici R 10 nejen na Mladou Boleslav. „Uleví se také obyvatelům v Hloubětíně nebo v okolí přetížené Chlumecké ulice na Černém Mostě. Stavba proto nepředstavuje pouze další významné dopravní spojení, ale současně i příspěvek ke zlepšení životního prostředí v Praze,“ konstatoval primátor.

Podle silničářů a stavitelů radiála pomůže vyloučit tranzitní kamionovou dopravu z přetížené Chlumecké ulice a z hustě obydleného Černého Mostu, Kyjí, sídliště Lehovec a Hloubětína.

Praha potvrzuje snahu přemístit na Vysočanskou radiálu kamiony, které dosud jezdí po Chlumecké, Kolbenově a Průmyslové ulici. Jenže zakazovat vjezd nákladním autům na jiné silnice nechce, řidiči mají výhody zjistit sami. A právě toto Auto*Mat označuje ze nekoncepční přístup. Magistrát naproti tomu vyzdvihuje, že součástí stavby radiály jsou dva takzvané biomosty. Mají umožnit živočichům překonat magistrálu, aniž by zahynuli pod koly aut.

„Přes biomost na druhém kilometru je rovněž vedena cyklostezka, navazující na ulici Za Černým Mostem a při severní straně radiály pokračující k Satalicím,“ vysvětluje tiskový odbor magistrátu. „Tento asi kilometr dlouhý úsek je součástí zamýšlené cyklistické trasy, vedené od stanice metra Rajská zahrada směrem na Vinoř, a výhledově až do oblasti Pojizeří,“ doplnila mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.

Zatím jen "padesátkou"

Rychlost na radiále je dočasně snížena na 50 kilometrů v hodině. Až po dokončení ochranného plotu po ní budou moct jezdit řidiči 80 kilometrů za hodinu.

V budoucnu by měl na tento úsek navázat další, který povede od Kbelské ulice směrem do centra. V Libni by se pak měl napojit na plánovanou severovýchodní část vnitřního Městského okruhu.

Hlavní silniční síť v Praze tvoří vnitřní Městský okruh a vnější Pražský okruh, které má propojit sedm radiál.

V provozu je zhruba polovina z celkové délky obou okruhů a všech radiál.

Fakta: Kolik stála nová radiála?

Samotnou výstavbu hradil částkou 2 miliardy korun Státní fond dopravní infrastruktury.

Projektovou a inženýrskou činnost hradil Magistrát hl. m. Prahy částkou 21 milionů korun.

Magistrát hradil i nezbytný výkup pozemků částkou 410 milionů korun. Vysočanská radiála stála celkem dvě a půl miliardy korun.

Zdroj: Pražský deník 30.11.2011

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/vysocanska-radiala-usurpuje20111130.html

» Přejít na článek Vysočanská radiála usurpuje pěší a cyklisty, varuje občanské sdružení na webu http://prazsky.denik.cz/.

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011