Co je to pojem city logistika?
Anketa
City logistika je velice široký pojem a nelze jej ztotožnit s vybudováním kontejnerového terminálu a skladových prostor. Naopak city logistika je komplex dopravních opatření, který řeší logistické operace ve městech se stísněným prostorem a potřebou šetřit již tak zatížené životní prostředí.
Koncepce city logistiky (nákladní dopravní obslužnosti v městských centrech) vychází ze základních principů snižování ekologické zátěže v centrální části města, zvýšení bezpečnosti chodců a zvýšení atraktivity historických městských jader díky snížené frekvenci dopravy.
City logistika není nikterak nový produkt. Např. v březnu 2003 byl tento projekt odstartován v italském Janově magistrátem města ve spolupráci s italským ministerstvem životního prostředí. Cílem je distribuce zboží do centra města, založená na použití nákladních vozidel s nízkým dopadem na životní prostředí. Dopravní obsluha uvnitř města je v současné době obvykle zajišťována buď podnikatelskými subjekty ve vlastní režii, nebo, a to převážně, dodavateli a jimi pověřenými dopravně-spedičními firmami.
Cílem city logistiky je minimalizace frekvence pohybu zásobovacích vozidel v centru města a tím i minimalizace ekologické zátěže díky hlavní přidané hodnotě služby. Tou je konsolidace zásilek v místě překladiště a rozvoz konsolidovaných zásilek podle smluvních časových plánů.
Intenzita provozu nákladních vozidel se implementováním city logistiky výrazně sníží, což ve svém důsledku přispívá k odstranění rušivých vjemů pro návštěvníka zejména historického centra města.
Základem city logistiky je tzv. městské distribuční centrum (MDC), které je určeno pro koordinovanou distribuci zboží, zejména v centrální části města s velkým počtem maloobchodních jednotek. Je také potřebné jednat s vlastníky maloobchodních jednotek a vytipovat druhy zboží, které se pro distribuci hodí nejvíce. Mělo by se jednat o trvanlivé zboží se středně velkými rozměry a s nepříliš vysokou hodnotou např. dámské a pánské oděvy, boty, mobilní telefony, domácí potřeby atd. Je potřebné také vložit další článek do distribučního řetězce, na jehož úrovni dochází ke konsolidaci dodávek od různých dodavatelů a následně jsou nejlépe pomocí ekologických vozidel distribuovány do předem definované oblasti.
City logistika není tedy o tom vybudovat gigantický kontejnerový terminál s rozvozem kontejnerů po celých Čechách, jak se to prosazuje pří přípravě výstavby kontejnerového terminálu v Praze Malešicích.
City logistika je především zajištění plynulého pohybu zboží ve městech a městských aglomeracích, protože logistické operace ve městech se střetávají se složitými dopravními podmínkami, stísněným prostorem a potřebou šetřit již tak zatížené životní prostředí.
Urbanistický vývoj dnes vede k tomu, že se struktura měst drolí do víceméně jednoúčelových souborů s funkcí obytnou, pracovní a podobně. Následkem toho narůstá objem veškeré dopravy, přičemž na příjezdech do měst a na hlavních komunikacích tvoří většinu dopravní zátěže doprava osobní – proto ji nelze z řešení vyloučit.
City logistika by se tedy měla stát komplexním řešením prováděným v několika krocích v dané posloupnosti. V první řadě je třeba z města vyloučit dopravu tranzitní, která nemá k městu žádný vztah, jako druhý krok má následovat analýza a pokus o omezení celkové dopravní zátěže prostřednictvím vymístění některých zdrojů dopravy mimo města.
V osobní dopravě je třeba podporovat ekologicky šetrnější formy, tedy hromadnou, pěší a cyklistickou dopravu. V nákladní dopravě se pak nadále uplatní původní koncept, a stane se tak jednou z důležitých součástí moderní rozšířené city logistiky.“
» Přejít na článek Co je to pojem city logistika? na webu http://www.dnoviny.cz/.
Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice
Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.
- Dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice – první část, 4 MB
- Informace o zveřejnění dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 189 kB
- Vypořádání podmínek závěru zjišť. řízení ze dne 16.3.2017 MHMP, 4 MB
- Hluková studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 4 MB
- Protokol o autorizovaném měření hluku EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 903 kB
- Rozptylová studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 184 kB
- Přírodovědný průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Vlivy na veřejné zdraví EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 494 kB
- Dopravně inženýrské podklady pro záměr Terminál Malešice, 184 kB
- Vyhodnocení stavby Terminál Malešice z hlediska globálních změn klimatu , 840 kB
- Vyhodnocení vlivu na krajinný ráz EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dendrologický průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dokumentace 30.10.2019, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- Usnesení Rady MČ P14 č. 14/RMČ/2017 - Vyjádření MČ P14 k ornámení dle přílohy č. 4 zákona č.100/2001 Sb. o posuzování vlivů na ŽP záměru "Terminál Malešice". (9.1.2017), 296 kB
- Vyjádření MČ Praha 14 k Oznámení záměru „Terminál Malešice“ o zahájení zjišťovacího řízení o vlivu na životní prostředí/EIA (9.1.2017), 2 MB
- Vyjádření KOK k dokumentaci pro záměr „Terminál Malešice“ (3.1.2017), 199 kB
- Usnesení Rady městské části Praha 9 č. 1/2017 ze dne 3.1.2017 k záměru "Terminál Malešice", 37 kB
- Stanovisko společnosti České přístavy a. s. k naplňování podmínek a platnosti EIA - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 472 kB
- Vyjádření města Mělníka k situaci v Českých přístavech - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 635 kB
- Oznámení záměru PHA1037 o zahájení zjišťovacího řízení záměru „Terminál Malešice“ ., 322 kB
- Změna územního plánu Z1891 Rozšíření plochy překladiště v Malešicích, 1 MB
- Závěr zjišťovacího řízení PHA259 Kontejnerové překladiště Praha - Malešice (13.2.2007), 1 MB
- Ukončení oznámení záměru PHA212 "Kontejnerové překladiště Praha - Malešice" (10.10.2006), 114 kB
Kontejnerový terminál Malešice
Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.
Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.