Hlavní menu:

28.12.2016, autor: Lidové noviny , kategorie: Kontejnerové překladiště Malešice

Do Malešic má jezdit sto kamionů denně, místní se to dozvěděli těsně před Vánoci

Anketa

Souhlasíte s výstavbou kontejnerového terminálu v Malešicích?
Nesouhlasím (36%)
 
Souhlasím (32%)
 
 
Do Malešic má jezdit sto kamionů denně, místní se to dozvěděli těsně před Vánoci

Až 120 plně naložených kamionů denně by mohlo najíždět do pražské čtvrti Malešice, kde má vzniknout obří kontejnerové překladiště. Záměr se nelíbí místní radnici Prahy 10, jež se obává skokového nárůstu dopravy. Vedení obvodu současně na projektu vadí, že jde proti zamýšlenému rezidenčnímu charakteru Malešic. Záměr navíc investor oznámil krátce před vánočními svátky, podle kritiků tak nebudou mít místní na připomínky dostatek prostoru. Podávat je totiž lze jen do 5. ledna.

„Takový záměr nepatří do centrální části města,“ sdělil serveru Lidovky.cz zastupitel Milan Maršálek, který zasedá za nejsilnější subjekt v obvodním zastupitelstvu s názvem Vlasta, jenž sdružuje místní občany, křesťanské demokraty, ekologické liberály a piráty. „Charakter Malešic se dnes blíží spíše rezidenční čtvrti, takže utlumujme tyto průmyslové záměry, nerozšiřujme je,“ dodal Maršálek.

Obří překladiště by se rozléhalo na ploše zhruba 80 tisíc metrů čtverečních, což představuje přibližně dvojnásobek plochy Václavského náměstí. Dopravní terminál by navazoval na stávající průmyslovou zónu v čele s místní teplárnou, vyrostl by na polích ohraničených silnicí v Průmyslové ulici a severní částí zóny. Denně se má s nákladem na místě otočit na 120 kamionů, zboží z nich se vyloží, přeskládá do vlaků a pošle dál. Kapacita překladiště bude 900 kontejnerů.

„Automobilová doprava, která naváže na terminál, zatíží Malešice a další přilehlé městské části, to je náš zásadní argument proti záměru,“ vysvětlila serveru Lidovky.cz členka komise pro územní plánování Renata Chmelová (Vlasta). Sdružení Vlasta se hrubě nelíbí ani termín zveřejnění záměru, jenž se na úřední desce městského úřadu objevil 22. prosince. „Developer velmi dobře ví, že občané mají vzhledem k Vánocům a dovoleným zúžený prostor pro přípravu i podání námitek,“ upozorňuje pak zastupitel Maršálek.

Terminál se má začít stavět v roce 2019

Projekt terminálu předložila společnost Rail Cargo Terminal, což je dceřiná firma rakouské Rail Cargo patřící do konglomerátu rakouského dopravce OOB. Rail Cargo Terminal provozovala obdobné překladiště v prostorách Nákladového nádraží Žižkov, ale po jeho uzavření přesídlila na konci minulého roku do areálu přístaviště v Mělníku. Zdejší terminál už však firmě kapacitně nevyhovuje, proto chce vystavět nové překladiště v Malešicích.

Investorovu záměru vyhovují Malešice díky místní průmyslové zóně, navazující silnici v Průmyslové ulici, vedoucí jedním směrem na D8, druhým na Jižní spojku, a současně přilehlé železniční trati 091. S projektem překladiště počítá i vznikající metropolitní plán, který má Praha vypracovat do roku 2020. Firma pak chce začít budovat terminál v roce 2019, dostaven by měl být podle plánu v následujícím roce. „Dojde k menší zátěži životního prostředí v blízkosti centra města, protože se kamionová doprava vymístí do průmyslovější zóny, která je pro tento účel připravená a předepsaná v souladu s územním plánem,“ argumentuje zpracovatel oznámení pro firmu Jan Hrubeš. Pravdou je, že kamionový provoz by se podle plánů investora měl dotknout obytné části Malešic minimálně.

Malešice se chtěly zbavit průmyslové pověsti

Vedení radnice je však proti. Jednak se přes přísliby firmy obává svedení dopravy mezi obytnou zástavbu, jednak se chtěla zbavit průmyslového charakteru čtvrti. „Praha 10 patří do širšího centra metropole a Malešicko–Strašnickou průmyslovou zónu považujeme za území, kde v budoucnu předpokládáme postupnou transformaci v novou městskou čtvrť, která se zapojí do organismu města,“ uvedl radní pro územní rozvoj Prahy 10 Bohumil Zoufalík.

„Je to absolutní nesmysl, nemůžeme upřednostnit zájmy developerů před zájmy našich občanů. Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí, a to jak z pohledu zhoršení kvality ovzduší, tak z pohledu velkého nárůstu hladiny hluku,“ doplnil pro server Lidovky.cz starosta městské části Praha 10 Vladimír Novák, který se obává i možného rozrůstání areálu do budoucna. Vedení obvodu, občané i další dotčené subjekty mají čas na podání připomínek do 5. ledna, podněty shromažďuje magistrát. Ten současně rozhodne, zda má záměr významný vliv na životní prostředí. Pokud na projekt magistrát rovnou kývne, investor si může požádat o potřebná povolení včetně stavebního. V opačném případě magistrát rozjede podrobné prověřování záměru, tzv. velkou EIA, v němž bude muset firma svůj plán včetně jeho dopadu na okolí rozpracovat podrobněji.



Související články


Jak buduje Rail Cargo Group kontejnerové terminály v Rakousku?
KOK 24.01.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Jak-buduje-Rail-Cargo-Group-kontejnerove-terminaly-v-Rakousku.html

Co je to pojem city logistika?
KOK 23.01.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Co-je-to-pojem-city-logistika.html

Pražský vzduch houstne, smogová situace je i v Malešicích
KOK 21.01.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Prazsky-vzduch-houstne-smogova-situace-je-i-v-Malesicich.html

Kontejnerový terminál v Malešicích je především velký business pro vlastníka
KOK 12.01.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Kontejnerovy-terminal-v-Malesicich-je-predevsim-velky-business-pro-vlastnika.html

Přemístit překladiště z Malešic o 1,5 km dál nic neřeší, zní z Prahy 14
iDnes 9.1.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Premistit-prekladiste-z-Malesic-o-1-5-km-dal-nic-neresi-zni-z-Prahy-14.html

Překladiště v Kyjích?
TZ MČ Praha 14, 09.01.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Prekladiste-v-Kyjich.html

Malešice. Nechtějí tu překladiště
Deník Metro, 5.1.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Malesice-Nechteji-tu-prekladiste.html

Železniční překladiště v Malešicích vadí už třem městským částem: Praze 9, 10 a 14
Blesk 5.1.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Zeleznicni-prekladiste-v-Malesicich-vadi-uz-trem-mestskym-castem-Praze-9-10-a-14.html

Městské části kritizují překladiště v Malešicích. Praha navrhla přemístění
iDnes 6.1.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Mestske-casti-kritizuji-prekladiste-v-Malesicich-Praha-navrhla-premisteni.html

KOK podal připomínky k záměru EIA – Terminál Malešice
KOK, 03.01.2017
http://www.praha14jinak.cz/clanky/KOK-podal-pripominky-k-zameru-EIA-PHA1037-Terminal-Malesice.html

Vánoční "dárek" Malešicím a Praze 10: Překladiště by zatížilo tisíce lidí
NasePraha, 28.12.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Vanocni-darek-Malesicim-a-Praze-10-Prekladiste-by-zatizilo-tisice-lidi.html

Do Malešic má jezdit sto kamionů denně, místní se to dozvěděli těsně před Vánoci
Lidové noviny, 28.12.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Do-Malesic-ma-jezdit-sto-kamionu-denne-mistni-se-to-dozvedeli-tesne-pred-Vanoci.html

Obyvatelé Malešic dostali nechtěný vánoční dárek, strach z kontejnerového překladiště
Pražský Patriot, 28.12.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Obyvatele-Malesic-dostali-nechteny-vanocni-darek-strach-z-kontejneroveho-prekladiste.html

Praha bude mít nový kontejnerový terminál. Postaví ho rakouské státní dráhy
E15, 26.12.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Praha-bude-mit-novy-kontejnerovy-terminal-Postavi-ho-rakouske-statni-drahy.html

EIA – zjišťovací řízení PHA1037 na umístění kontejnerového terminálu v Malešicích
KOK, 18.12.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/EIA-zjistovaci-rizeni-PHA1037-na-umisteni-kontejneroveho-terminalu-v-Malesicich.html

Praha 10 odmítá železniční překladiště v Malešicích
Pražský deník 9.11.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Praha-10-odmita-zeleznicni-prekladiste-v-Malesicich.html

Tři vlakové soupravy a 110 kamionů denně. V Malešicích odmítají vznik překladiště
Blesk 9.11.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Tri-vlakove-soupravy-a-110-kamionu-denne-V-Malesicich-odmitaji-vznik-prekladiste.html

Kontejnerový terminál Praha-Žižkov ukončil svou činnost
KOK 10.01.2016
http://www.praha14jinak.cz/clanky/Kontejnerovy-terminal-Praha-Zizkov-ukoncil-svou-cinnost.html


» Přejít na článek Do Malešic má jezdit sto kamionů denně, místní se to dozvěděli těsně před Vánoci na webu http://www.lidovky.cz.

Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice

Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).

Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.

01.01.2017 14:53:44

Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice
Malešice - návrh kontejnerového terminálu

Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.

Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.
05.01.2017 18:06:53,
Pěně si to kontejneríři vymysleli

Lidé nakupují dárky myslí na Vánoce na své bližní a tady se snaží Rail Cargo potichu prosadit takovou hrůznost. Kteří politici na magistrátu to prosazují???

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011