Hlavní menu:

22.02.2017, autor: Filip Jaroševský, Metro, kategorie: Kontejnerové překladiště Malešice

Kam s překladištěm. Nechtějí ho v Malešicích ani v Kyjích

Proti svozu kontejnerů se spojily tři městské části.

Anketa

Souhlasíte s výstavbou kontejnerového terminálu v Malešicích?
Nesouhlasím (59%)
 
Souhlasím (18%)
 
 
Kam s překladištěm. Nechtějí ho v Malešicích ani v Kyjích

Nepřítel mého souseda je i mým nepřítelem. Touto optikou se podle místních rozhodli podívat radnice Prahy 9, 10 a 14 na plánovaný projekt železničního překladiště kontejneru v Malešicích. To má podle radnic přinést obyvatelům přilehlých městských částí jen hromadu nepříjemností.

„V ohrožení by bylo nejen ovzduší, ale překladiště by bylo také hlučné, zvýšilo by to průjezdnost kamionů o nejméně sto třicet souprav denně a znamenalo by to konec budoucího rozvoje v této části Malešic," říká radní pro územní rozvoj desáté městské části Bohumil Zoufalík.

Záměr vybudovat v Malešicích obří překladiště, kde by se z vlaků nakládaly kontejnery na kamiony, přitom dotčené radnice kritizovaly už při připomínkování návrhů Metropolitního plánu. V minulosti se diskutovalo také o jeho umístění v nedalekých Kyjích. Plán na jeho vybudování na desítce ale v návrzích přesto pokaždé zůstal. „Studii, kterou rakouský developer Rail Cargo Terminal zaslal k připomínkování, navíc zadával, a tudíž platil sám developer. Proto chceme našimi připomínkami docílit toho, aby byla zpracována studie EIA o možných dopadech na životní prostředí," dodává radní pro dopravu a životní prostředí Prahy 9 Tomáš Holeček, podle kterého zde již nyní panuje napjatý stav životního prostředí.

Obyvatelé starých Malešic, ke kterým by z překladiště měl dokonce vést hlavní sjezd, zveřejnili začátkem roku petici proti tomuto záměru. Podobné překladiště přitom mají třeba v Horních Měcholupech a Uhříněvsi, kde zaznamenali několik tížností. „Kritizoval se zejména val, který vznikl jako vedlejší produkt stavby v Uhříněvsi,“ řekla pro Metro mluvčí Prahy 15 Veronika Dvořáková.

Podle mluvčího Institutu plánováni a rozvoje (IPR) Marka Váchy s překladištěm v Malešicích již dlouho počítají takzvané Zásady územního rozvoje, nadřazená dokumentaci územního plánu, a proto se překladiště objevuje i v návrhu Metropolitního plánu.

Jeho realizace však nezávisí na IPR. Překladiště v Malešicích souvisí s celorepublikovou strategií pro železniční dopravu. „Železniční dopřávaje ekologičtější způsob přepravy zboží, než je doprava kamionová. Není ovšem tak pružná v distribuci zboží na jednotlivá místa ve městě, proto jsou potřeba překladiště, kde se zboží z vlaků přeloží na jiné dopravní prostředky." vysvětluje Vácha. Podle odpůrců stavby by ale překladiště nemělo vůbec sloužit Praze, ale záměrům developera (viz box). Vyjádření firmy Rail Cargo Terminal se deníku Metro nepodařilo získat.




Projekt tu nechtějí

Podle čtenáře deníku Metro Martina Pavelečky nemá překladiště firmy Rail Cargo vůbec sloužit metropoli.

  • Developer uvádí na svém webu, že bude překladiště primárné sloužit na dálkovou dopravu a svozy z Hamburku a Brém, následné roztřídění a odvozu zpět na sever," říká čtenář Pavelečka.
  • Je nesmysl, aby bylo umístěno v rezidenční oblasti, kde se navíc připravuje několik obytných projektu," říká radní Prahy 10 Ivana Cabrnochová.

» Přejít na článek Kam s překladištěm. Nechtějí ho v Malešicích ani v Kyjích na webu http://www.metro.cz/.

Ke stažení: 20170222_Metro_Kam_s_prekladistem-Nechteji_ho_v_Malesicich_ani_v_Kyjich-1.jpg, 592 kB

Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice

Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den).

Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.

01.01.2017 14:53:44

Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice
Malešice - návrh kontejnerového terminálu

Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.

Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011