Obyvatelé Malešic dostali nechtěný vánoční dárek, strach z kontejnerového překladiště
Anketa
Myšlenka kontejnerového překladiště v Malešicích je stará už roky, ale k radosti místních obyvatel i radnice Prahy 10 se na ni dlouho neupínala pozornost. To už nyní neplatí. Záměr na obří projekt oznámil soukromý investor těsně před Vánoci. Do staré zástavby v Malešicích by najíždělo v případě realizace překladiště až 120 plně naložených kamionů denně. Na překladišti by navíc každý den mezi 6. a 22. hodinou projížděly dlouhé nákladní soupravy.
Rakouský investor, který provozoval v minulosti překladiště na žižkovském nákladovém nádraží, přesunul následně své aktivity do Mělníka, ale nyní by se rád vrátil do Prahy. A Malešice považuje díky blízkosti Jižní spojky a napojení na dálnici jako ideální volbu.
Kamiony přímo pod okna starousedlíků
S existencí překladiště počítá rozpracovaný Metropolitní plán (MP), rozpracovaný dokument připravovaný Institutem plánování a rozvoje. Desátá městská část svou polohou patří do širšího centra metropole a Malešicko – Strašnickou průmyslovou zónu považuje za území, kde v budoucnu předpokládá „postupnou transformaci v novou městskou čtvrť, urbanizovaný prostor městského či velkoměstského charakteru“.
Překladiště by svedlo kamiony z tranzitní Teplárenské či Heldovy ulice do staré zástavby Malešic přímo pod okna starousedlíků. „Jejich obavy chápeme a myšlenku takto vytíženého překladiště na území Prahy 10 v budoucnu nepodpoříme. Takový projekt na desítku nepatří,“ zdůraznil radní Bohumil Zoufalík (Nezávislí pro Prahu 10 – Hnutí pro lepší Desítku), který má v gesci územní rozvoj.
Praha 10 obdržela dokumentaci o vlivu na životní prostředí 20. prosince, čas na připomínkování má jen do 5. ledna. „Nevíme, zda se jednalo o shodu náhod nebo záměr, ale tato dokumentace, která má přes tři sta stránek, nám došla pár dní před Vánoci. Připomínkovat takto rozsáhlý materiál v tak krátkém čase je složité, ale stále nám dává prostor pro zpracování připomínek a snahu vzniku překladiště zabránit,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje Úřadu MČ Praha 10 Martin Pecánek.
Byla by to zátěž pro tisíce lidí, varuje starosta
Radnice chce v připomínkách upozornit na rizika, která s sebou projekt nese. „Máme velké obavy, že vznik kontejnerového překladiště by měl velký dopad na životní prostředí v celé oblasti, a to jak z pohledu zhoršení kvality ovzduší, tak z pohledu velkého nárůstu hladiny hluku,“ sdělil radní Zoufalík.
„Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí. Navíc máme obavy, že plánovaný rozsah překladiště není ani zdaleka konečný a do budoucna by se mohl areál dál zvětšovat,“ doplnil starosta Prahy 10 Vladimír Novák (ČSSD).
Městská část odmítá vznik překladiště dlouhodobě, své připomínky vznášela k územnímu plánu i k plánovanému metropolitnímu plánu. I přesto si developer nechal zpracovat dokumentaci o posouzení vlivu stavby na životní prostředí, která je nutným krokem pro vznik samotného překladiště.
» Přejít na článek Obyvatelé Malešic dostali nechtěný vánoční dárek, strach z kontejnerového překladiště na webu http://www.prazskypatriot.cz.
Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice
Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.
- Dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice – první část, 4 MB
- Informace o zveřejnění dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 189 kB
- Vypořádání podmínek závěru zjišť. řízení ze dne 16.3.2017 MHMP, 4 MB
- Hluková studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 4 MB
- Protokol o autorizovaném měření hluku EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 903 kB
- Rozptylová studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 184 kB
- Přírodovědný průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Vlivy na veřejné zdraví EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 494 kB
- Dopravně inženýrské podklady pro záměr Terminál Malešice, 184 kB
- Vyhodnocení stavby Terminál Malešice z hlediska globálních změn klimatu , 840 kB
- Vyhodnocení vlivu na krajinný ráz EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dendrologický průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dokumentace 30.10.2019, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- Usnesení Rady MČ P14 č. 14/RMČ/2017 - Vyjádření MČ P14 k ornámení dle přílohy č. 4 zákona č.100/2001 Sb. o posuzování vlivů na ŽP záměru "Terminál Malešice". (9.1.2017), 296 kB
- Vyjádření MČ Praha 14 k Oznámení záměru „Terminál Malešice“ o zahájení zjišťovacího řízení o vlivu na životní prostředí/EIA (9.1.2017), 2 MB
- Vyjádření KOK k dokumentaci pro záměr „Terminál Malešice“ (3.1.2017), 199 kB
- Usnesení Rady městské části Praha 9 č. 1/2017 ze dne 3.1.2017 k záměru "Terminál Malešice", 37 kB
- Stanovisko společnosti České přístavy a. s. k naplňování podmínek a platnosti EIA - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 472 kB
- Vyjádření města Mělníka k situaci v Českých přístavech - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 635 kB
- Oznámení záměru PHA1037 o zahájení zjišťovacího řízení záměru „Terminál Malešice“ ., 322 kB
- Změna územního plánu Z1891 Rozšíření plochy překladiště v Malešicích, 1 MB
- Závěr zjišťovacího řízení PHA259 Kontejnerové překladiště Praha - Malešice (13.2.2007), 1 MB
- Ukončení oznámení záměru PHA212 "Kontejnerové překladiště Praha - Malešice" (10.10.2006), 114 kB
Kontejnerový terminál Malešice
Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.
Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.