Hlavní menu:

28.03.2017, autor: iDnes Autor: Roman Šafhauser, kategorie: Kontejnerové překladiště Malešice

Praha odmítá 900 kontejnerů v Malešicích, stavbu překladiště odložila

Anketa

Souhlasíte s výstavbou kontejnerového terminálu v Malešicích?
Nesouhlasím (35%)
 
Souhlasím (32%)
 
 

Odpůrcům železničního překladiště kontejnerů, s nímž počítá návrh metropolitního plánu v Malešicích, vysvitla naděje. Praha uznala připomínky městských částí a prozatím stavbu pro 120 kamionů zabrzdila.

Stavbu o rozloze asi osmdesáti tisíc metrů čtverečních dočasně pozastavil pražský magistrát, který uznal připomínky městských částí Prahy 9, 10 a 14. Projekt kritizovaly za to, že zamýšlí vystavět překladiště v blízkosti obytné části Malešic a Strašnic. Radnice se zároveň bojí zhoršení kvality ovzduší a velkého nárůstu hladiny hluku.

Ze zprávy odboru ochrany prostředí pražského magistrátu vyplývá, že developer musí v těchto ohledech podklady dopracovat.

„Nejvýznamnějšími vlivy předmětného záměru jsou zejména vlivy na dopravní situaci v okolí, na hlukovou situaci, kvalitu ovzduší, půdu, faunu a flóru a na krajinný ráz. Tyto a další vlivy jsou v oznámení nedostatečně vyhodnoceny a je třeba se jim podrobně věnovat v rámci zpracování dokumentace,“ píše se v magistrátním dokumentu, který má MF DNES k dispozici.

V projektu shledal odbor ochrany prostředí nedostatky dohromady v osmnácti bodech. Developer musí nově zpracovat posudky o vlivu stavby na dopravu, analýzu hluku a měření imisí v blízkosti stavby nebo navrhnout opatření k ochraně chráněných druhů živočichů.

Zároveň úřad doporučuje, aby developer s výstavbou překladiště počkal na dobudování jihovýchodní části Pražského okruhu v úseku Běchovice - D1, který je označován jako stavba číslo 511. A na výstavbu mimoúrovňových křižovatek Průmyslová-Poděbradská a Kbelská-Kolbenova.

„Magistrát svým rozhodnutím v podstatě uznal, že naše připomínky jsou závažné a že je třeba se plánovanému projektu věnovat víc. To je pro Prahu 10 dobrá zpráva, protože to znamená, že překladiště se zatím stavět nebude a že existuje šance, že se nám podaří projekt zastavit úplně,“ řekl radní Prahy 10 pro územní rozvoj Bohumil Zoufalík.

Městské části přitom neměly příliš prostoru se k projektu vyjádřit. Dozvěděly se o něm teprve v loňském roce mezi vánočními svátky a na připomínkování studie EIA, která posuzuje vliv staveb na životní prostředí, měly extrémně krátkou dobu. Zájem o železniční překladiště, které má nahradit již nefunkční překladiště na nákladovém nádraží na Žižkově, projevil rakouský developer Rail Cargo Terminal.

V původním plánu měla výstavba začít v roce 2019 a její dokončení bylo naplánováno o rok později. To by se nyní mohlo změnit. Zatím ale není jasné, jak velké zdržení bude pro firmu nové vypracování projektové dokumentace znamenat.

Malešicko-strašnická průmyslová zóna je sice v územním plánu dlouhodobě vyhrazena pro podobná zařízení, ale nachází se v obydlené lokalitě. Radnice se proto bojí zhoršení životního prostředí a zvýšení intenzity dopravy.

Tři vlaky a 120 kamionů

V případě, že by terminál navržený pro 900 kontejnerů byl postaven, přijíždělo by tam okolo sto dvaceti kamionů a tří vlaků denně.

„Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí. Navíc máme obavy, že plánovaný rozsah překladiště není ani zdaleka konečný a do budoucna by se mohl areál dál zvětšovat,“ vysvětlil své obavy z budoucnosti projektu starosta Prahy 10 Vladimír Novák (ČSSD).

Po kritice k umístění překladiště v Malešicích uvažovala Praha o přesunutí stavby o 1 400 metrů dál na magistrátní pozemky mezi Kyjemi a Jahodnicí. Tam by bylo nejen nutné změnit územní plán, ale znamenalo by to také navýšení už tak velkého množství kamionů, protože v místě není železnice.

Jedno z největších kontejnerových překladišť Evropy se nachází na periferii Prahy v Uhříněvsi. Každý den tam přijede šest až osm naložených nákladních vlaků. Terminál umožňuje odbavovat až deset vlaků najednou. V areálu překladiště je dvanáct kilometrů kolejí a také místo pro 330 kamionů.

Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice

Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).

Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.

01.01.2017 14:53:44

Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice
Malešice - návrh kontejnerového terminálu

Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.

Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011