Rozsáhlé investice zvýší kapacitu mělnického terminálu
Anketa
Přibližně 200 až 300 milionů korun chce akciová společnost České přístavy investovat během příštích let do výrazného rozšíření kapacity kontejnerového terminálu ve svém mělnickém přístavu. V roce 2020, kdy má být hotovo, se předpokládá, že ročně projde tímto terminálem přes 200 tisíc kontejnerů oproti loňským zhruba 130 tisícům. Nutné investice urychlil příchod druhého operátora do tohoto terminálu na konci loňského roku, společnosti RCO-CSKD (Rail Cargo Operator-CSKD).
Klíčovou investicí je momentálně výstavba tří nových dostatečně dlouhých kolejí, které výrazně urychlí a usnadní překlad kontejnerů mezi kamiony a železnicí. „Původní zhruba kilometr dlouhou kolej jsme museli zrušit kvůli budování protipovodňové ochrany, nyní nám citelně chybí. Stavíme tedy nové koleje, které zajistí dostatečné možnosti pro překlady,“ uvedl předseda představenstva společnosti České přístavy Miloslav Černý. Podle jeho slov je dnes situace taková, že vlaky se musí na seřadišti před samotným terminálem rozdělovat a k nakládce či vykládce přesunovat po částech. To je velmi zdlouhavé a složité. Budování nových kolejí si mimo jiné vyžádalo i značný přesun zeminy, neboť budoucí koleje budou výrazně výše nad hladinou Labe, než byla ta původní. Nové koleje si vyžádají i další rozvoj manipulačních ploch, i s tím se v rámci současných investic počítá. Přístav Mělník realizoval v minulých letech ve spolupráci s městem i státem rozsáhlá protipovodňová opatření, přístav i město Mělník jsou nyní chráněny proti stoleté vodě. Další úpravy ještě čekají přístavní vrata, která zabezpečí přístav v době povodní.
Příchod nového operátora si vyžádal okamžité investice
Na konci loňského roku se do mělnického přístavu nastěhoval rakouský operátor kombinované dopravy Rail Cargo Operator-CSKD (RCO-CSKD), který musel poměrně narychlo opustit své dosavadní prostory na Nákladovém nádraží Žižkov. Z tohoto důvodu se podle ředitele přístavu Mělník Jana Šnejdárka musela připravit zatím poměrně omezená plocha, než se dokončí plánované rozšíření terminálu. „Je pravda, že momentálně nejsme schopni splnit veškeré jejich požadavky na plochu i na koleje. Další prostory dostanou k dispozici během příštího roku,“ uvedl s tím, že se vedení přístavu snaží novému nájemníkovi vyjít maximálně vstříc. RCO-CSKD také bude mít v blízké budoucnosti vlastní vjezd do svého terminálu, zatím využívá společný vjezd s Maerskem, který je druhým operátorem v mělnickém terminálu. Také ten se koneckonců může těšit na rozšíření manipulačních ploch, které bude mít k dispozici.
Na využití čekají nové rozvojové plochy
Rozšířený kontejnerový terminál má být hotový do konce roku 2020, tím však investiční plány Českých přístavů v mělnickém přístavu nekončí. Společnost koupila dvě rozvojová území v sousedství dnešního přístavu, jedním z nich je areál bývalých loděnic. Ty v roce 2002 zaplavila velká voda a majitel je ponechal jejich osudu. České přístavy zde plánují vybudovat logistické centrum, už nyní první zájemci zvažují možnost podnikat v něm.
Druhá rozvojová lokalita je hned u vjezdu do přístavu, v budoucnu by zde mělo vzniknout zázemí pro celníky i dopravce a také dostatečně velké parkoviště. Mimochodem velmi dobrá dopravní dostupnost mělnického přístavu je jeho obrovskou devízou. „Máme vybudovaný přímý sjezd z mostu přes Labe, kamiony vůbec nemusí do města,“ připomněl Jan Šnejdárek. V budoucnu při investicích do rozvojových ploch plánuje společnost vybudovat protihlukové stěny na hranicích svého území a rezidenčních částí Mělníka.
» Přejít na článek Rozsáhlé investice zvýší kapacitu mělnického terminálu na webu http://www.dnoviny.cz/.
Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice
Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.
- Dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice – první část, 4 MB
- Informace o zveřejnění dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 189 kB
- Vypořádání podmínek závěru zjišť. řízení ze dne 16.3.2017 MHMP, 4 MB
- Hluková studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 4 MB
- Protokol o autorizovaném měření hluku EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 903 kB
- Rozptylová studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 184 kB
- Přírodovědný průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Vlivy na veřejné zdraví EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 494 kB
- Dopravně inženýrské podklady pro záměr Terminál Malešice, 184 kB
- Vyhodnocení stavby Terminál Malešice z hlediska globálních změn klimatu , 840 kB
- Vyhodnocení vlivu na krajinný ráz EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dendrologický průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dokumentace 30.10.2019, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- Usnesení Rady MČ P14 č. 14/RMČ/2017 - Vyjádření MČ P14 k ornámení dle přílohy č. 4 zákona č.100/2001 Sb. o posuzování vlivů na ŽP záměru "Terminál Malešice". (9.1.2017), 296 kB
- Vyjádření MČ Praha 14 k Oznámení záměru „Terminál Malešice“ o zahájení zjišťovacího řízení o vlivu na životní prostředí/EIA (9.1.2017), 2 MB
- Vyjádření KOK k dokumentaci pro záměr „Terminál Malešice“ (3.1.2017), 199 kB
- Usnesení Rady městské části Praha 9 č. 1/2017 ze dne 3.1.2017 k záměru "Terminál Malešice", 37 kB
- Stanovisko společnosti České přístavy a. s. k naplňování podmínek a platnosti EIA - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 472 kB
- Vyjádření města Mělníka k situaci v Českých přístavech - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 635 kB
- Oznámení záměru PHA1037 o zahájení zjišťovacího řízení záměru „Terminál Malešice“ ., 322 kB
- Změna územního plánu Z1891 Rozšíření plochy překladiště v Malešicích, 1 MB
- Závěr zjišťovacího řízení PHA259 Kontejnerové překladiště Praha - Malešice (13.2.2007), 1 MB
- Ukončení oznámení záměru PHA212 "Kontejnerové překladiště Praha - Malešice" (10.10.2006), 114 kB
Kontejnerový terminál Malešice
Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.
Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.