Stovky kamionů do Malešic zatím nepřijedou, projekt obřího překladiště jde k ledu
Anketa
Dílčí vítězství si připsali odpůrci chystaného záměru rozlehlého překladiště kontejnerů v pražské čtvrti Malešice, kam má s nákladem zajíždět více než stovka kamionů denně. Projekt má totiž významný vliv na životní prostředí, pražský magistrát proto investorovi nařídil podklady k projektu dopracovat. V praxi to znamená jediné, realizace záměru se posouvá.
„Nejvýznamnějšími vlivy předmětného záměru jsou zejména vlivy na dopravní situaci v okolí, na hlukovou situaci, kvalitu ovzduší, půdu, faunu a flóru a na krajinný ráz. Tyto a další vlivy jsou v oznámení (investora) nedostatečně vyhodnoceny a je třeba se jim podrobně věnovat v rámci zpracování dokumentace,“ stojí v čerstvém rozhodnutí odboru ochrany prostředí pražského magistrátu, pod nímž je podepsaná vedoucí oddělení posuzování vlivů na životní prostředí Jana Cibulková.
Do Malešic má jezdit sto kamionů denně, místní se to dozvěděli těsně před Vánoci
Zájem projekt realizovat oznámila loni krátce před Vánoci firma Rail Cargo Terminal, což je dceřiná společnost rakouské Rail Cargo spadající do konglomerátu rakouského dopravce OOB. Projekt počítá s vybudováním překladiště na 80 tisíci metrech čtverečních, areál by se rozkládal na polích v sousedství stávající průmyslové zóny. Na místě by se denně s nákladem otočilo 120 kamionů, z nichž by se přeskládalo zboží, naložilo do vlaků a poslalo dál. Překladiště by pojalo 900 kontejnerů.
Proti záměru se staví jak radnice místní Městské části Praha 10, tak část zdejších obyvatel. Magistrát přijal od občanů více než stovku kritických podnětů, jež se vymezily vůči projektu. Vadí jim především to, že v Malešicích výrazně stoupne dopravní, hluková a emisní zátěž. Jakkoliv sice projekt navazuje na již existující průmyslovou zónu, tak poblíž leží i obytná část Malešic, která se navíc chce svého průmyslového charakteru zbavit.
Magistrát vznesl 18 požadavků, firma jim musí vyhovět„Je to absolutní nesmysl, nemůžeme upřednostnit zájmy developerů před zájmy našich občanů. Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí, a to jak z pohledu zhoršení kvality ovzduší, tak z pohledu velkého nárůstu hladiny hluku,“ sdělil už dříve serveru Lidovky.cz starosta Městské části Praha 10 Vladimír Novák.
Magistrát nyní vzal kritiku projektu v potaz, když investorovi nařídil původní záměr dopracovat. Na firmu vznesli úřednici celkem 18 požadavků, jimiž se bude muset zabývat. Magistrát mimo jiné čeká podrobnější analýzu hluku způsobeného fungováním překladiště, investor má za úkol také prověřit vliv projektu na krajinný ráz či navrhnout opatření k ochraně zvláště chráněných živočichů.
„Městská část zaslala nesouhrnné stanovisko, které obsahovalo přes 20 konkrétních připomínek k dopadům záměru na životní prostředí. Značná část byla posuzujícím úřadem vyhodnocena jako relevantní a musí dojít k jejich řešení v rámci velké EIA,“ reagoval na poslední vývoj pro server Lidovky.cz radní Prahy 10 pro územní rozvoj Bohumil Zoufalík. „Toto potvrzuje naše obavy z možných negativních dopadů na životní prostředí a tím i na obyvatele Prahy 10,“ dodal.
Firma chce začít stavět v roce 2019. Jestli to stihne, není jasné
Nezanedbatelnou roli ve věcné kritice zamýšleného překladiště sehrálo sdružení Vlasta, které je nejsilnějším subjektem, byť opozičním, v místním zastupitelstvu. Řadě nespokojených občanů pomohlo námitky zformulovat. „My si hlavně slibujeme, že z toho vyjde, že takové překladiště nemůže být v obytné zóně. Tento typ překladiště musí být na okraji města. Doufám, že to hle z toho řízení vyjde,“ sdělila serveru Lidovky.cz k dalšímu řízení předsedkyně zastupitelského klubu Vlasta Renata Chmelová.
Investor chtěl začít budovat překladiště v roce 2019, dokončení je v plánu o rok později. Jak se na naplnění termínu podepíše aktuální rozhodnutí pražského magistrátu, lze jen hádat. Jisté je, že firma musí předtím patřičným způsobem úředníkům vyhovět a podklady podrobně doplnit. A to může trvat klidně rok. Kromě toho i přes doladění dokumentace může klidně magistrát dojít k závěru, že takový projekt na místě právě kvůli zátěži okolí nepovolí.
Firma svůj postoj k chystanému překladišti staví přesně opačně, než jak zní výtky odpůrců. Projekt prý naopak svede dopravu na kraj města. „Dojde k menší zátěži životního prostředí v blízkosti centra města, protože se kamionová doprava vymístí do průmyslovější zóny, která je pro tento účel připravená a předepsaná v souladu s územním plánem,“ uvedl už dříve v oznámení projektu zástupce firmy Jan Hrubeš.
Překladiště na Žižkově, nyní v Malešicích
Rail Cargo Terminal provozovala obdobné překladiště v prostorách Nákladového nádraží Žižkov, ale po jeho uzavření přesídlila na konci minulého roku do areálu přístaviště v Mělníku. Zdejší terminál už však firmě kapacitně nevyhovuje, proto chce vystavět nové překladiště v Malešicích.
Investorovu záměru vyhovují Malešice díky místní průmyslové zóně, navazující silnici v Průmyslové ulici, vedoucí jedním směrem na D8, druhým na Jižní spojku, a současně přilehlé železniční trati 091.
» Přejít na článek Stovky kamionů do Malešic zatím nepřijedou, projekt obřího překladiště jde k ledu na webu http://www.lidovky.cz/.
Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice
Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.
- Dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice – první část, 4 MB
- Informace o zveřejnění dokumentace EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 189 kB
- Vypořádání podmínek závěru zjišť. řízení ze dne 16.3.2017 MHMP, 4 MB
- Hluková studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 4 MB
- Protokol o autorizovaném měření hluku EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 903 kB
- Rozptylová studie EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 184 kB
- Přírodovědný průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Vlivy na veřejné zdraví EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 494 kB
- Dopravně inženýrské podklady pro záměr Terminál Malešice, 184 kB
- Vyhodnocení stavby Terminál Malešice z hlediska globálních změn klimatu , 840 kB
- Vyhodnocení vlivu na krajinný ráz EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dendrologický průzkum EIA PHA1037 – Kontejnerový terminál Malešice , 1 MB
- Dokumentace 30.10.2019, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- --------------------------------------------------------------------------------------------, 184 kB
- Usnesení Rady MČ P14 č. 14/RMČ/2017 - Vyjádření MČ P14 k ornámení dle přílohy č. 4 zákona č.100/2001 Sb. o posuzování vlivů na ŽP záměru "Terminál Malešice". (9.1.2017), 296 kB
- Vyjádření MČ Praha 14 k Oznámení záměru „Terminál Malešice“ o zahájení zjišťovacího řízení o vlivu na životní prostředí/EIA (9.1.2017), 2 MB
- Vyjádření KOK k dokumentaci pro záměr „Terminál Malešice“ (3.1.2017), 199 kB
- Usnesení Rady městské části Praha 9 č. 1/2017 ze dne 3.1.2017 k záměru "Terminál Malešice", 37 kB
- Stanovisko společnosti České přístavy a. s. k naplňování podmínek a platnosti EIA - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 472 kB
- Vyjádření města Mělníka k situaci v Českých přístavech - Mělnická radnice (zpravodaj rady města) 7-8-2016, 635 kB
- Oznámení záměru PHA1037 o zahájení zjišťovacího řízení záměru „Terminál Malešice“ ., 322 kB
- Změna územního plánu Z1891 Rozšíření plochy překladiště v Malešicích, 1 MB
- Závěr zjišťovacího řízení PHA259 Kontejnerové překladiště Praha - Malešice (13.2.2007), 1 MB
- Ukončení oznámení záměru PHA212 "Kontejnerové překladiště Praha - Malešice" (10.10.2006), 114 kB
Kontejnerový terminál Malešice
Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.
Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.
Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.
Diskuzní fórum
Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.