Hlavní menu:

03.11.2011, autor: KS OKO - Listy Prahy 14 č. 11/2011, kategorie: Coca Cola Kyje

Radnice nedá souhlas předloženému návrhu společnosti Coca-Cola

Radnice nedá souhlas předloženému návrhu společnosti Coca-Cola

Radnice Prahy 14 zažila před několik týdny velmi nepříjemné překvapení. Společnost Coca-Cola, která na území městské části vlastní velký areál, předložila projekt výstavby nového centrálního velkokapacitního skladu a současně požádala Komisi územního rozvoje a životního prostředí o předběžný souhlas se stavbou. Radnice však považuje celý projekt za předimenzovaný a v této podobě s ním zásadně nesouhlasí.

„Společnost Coca-Cola nám svůj návrh předložila bez předchozího projednání a rovnou požádala o předběžný souhlas se stavbou. Takový postup ovšem není možný. Nikdo se nás předem nezeptal na náš názor, nikdo nás o ničem neinformoval. A my v tomto případě dát souhlas nemůžeme a také nedáme,“ uvádí k postupu společnosti Coca-Cola starosta městské části Praha 14 Radek Vondra.

Sklad by měl stát na volném pozemku mezi železničními tratěmi Libeň – Běchovice a Malešice – Běchovice, směrem k Lomnické ulici. Největším problémem je jeho plánovaná velikost. Podle předložených plánů by na délku měřil 150 metrů a na šířku 115 metrů. Zabíral by tak plochu více než dvou fotbalových hřišť. Plánovaná výška skladu má být neuvěřitelných 36 metrů, což odpovídá domu o třinácti patrech. Panelové domy na Jahodnici mají pro porovnání sedm pater a výšku 22 metrů. Podle starosty Vondry by stavba v současné podobě měla negativní vliv nejen na všechny obyvatele žijící v blízkém okolí, ale i na nedaleký zámecký park v Hostavicích nebo na rozsáhlý přírodní park Klánovice – Čihadla a stala by se novou dominantou městské části. O ni tu však nikdo příliš nestojí.

Podobný názor má i předseda Komise územního rozvoje a životního prostředí Jiří Feřtek. Právě tato komise totiž odmítla dát předběžný souhlas se stavbou. „Z urbanistického i architektonického hlediska považujeme navrhovanou stavbu za výrazně předimenzovanou a za naprosto nepřijatelnou v místě kde ji společnost Coca-Cola chce umístit. Záměrem městské části v této lokalitě, kde se rozšiřuje počet bytů, je co nejvíce omezovat výrobu, která je náročná především na dopravu, hluk a exhalace. Navrhované řešení centrálního skladu je dle našeho názoru v rozporu s charakterem této oblasti. Navrhovaný záměr by bezprecedentně zničil kvalitu území. Jde o zcela cizorodý prvek, který především vykořisťuje pozemek, a to nevídanou mírou,” upozorňuje Feřtek a upozorňuje, že v okolí stavby se nachází zástavba rodinných domků, především v Hostavicích, Jahodnici, Jiráskově čtvrti, Kyjích a Dolních Počernicích. „Důsledky stavby by nejen pro místní obyvatele, ale pro všechny lidi z Prahy 14 mohly být fatální“, zdůrazňuje Feřtek.

Podle názoru předsedy dopravní komise při Radě MČ Praha 14 Petra Hukala ze Strany zelených by přinesla výstavba nového skladu výrazně větší dopravní zatížení, než jaké je nyní. „Vybudováním nové skladové haly v prostorách kyjského areálu prý sice dojde k mírnému snížení objemu kamionové přepravy zásobující současný skladovací prostor v Horních Počernicích, na druhou stranu zde vnikne zdrojové místo pro obsluhu zejména pražské aglomerace, odkud bude údajně vyjíždět jen 60 až 80 menších vozidel denně,“ uvádí ve své zprávě Coca-Cola. Tomu se ale dá při zamýšlené velikosti nového skladu a jeho technologickým možnostem velmi těžko uvěřit, zvláště když Coca-Cola mlčky přechází, že i těch podivně ponížených 60 až 80 vozidel by se zapojilo do dopravy v ranní špičce. Další zvýšení objemu dopravy má přinést i přesun pracovních míst z Horních Počernic do nové haly, a to přes to, že to materiály předložené společností Coca-Cola popírají. Již dnes není napojení objektu Coca-Coly na Českobrodskou ulici vyhovující, dá se říci, že je nebezpečné a další nárůst počtu vozidel v místě by tuto kritickou situaci jen umocnil. A vyšší dopravní zatížení se netýká pouze Průmyslové a Českobrodské ulice, ale také ulice Broumarské. Do ní sice nákladní vozidla jezdit nesmějí, ale ta vážící méně než 3,5 tuny ano, a ta by právě měla sklad obsluhovat.

Stavba je také ze dvou stran oklopena železničními tratěmi. Sklad by vytvořil jednolitou plochu, od které by se hluk z tratě odrážel do obydlených oblastí, především do oblasti Jahodnice a západní části Hostavic. „Takové zvýšení hlukové zátěže obyvatel je nepřijatelné“, zdůrazňuje Hukal.

„V neposlední řadě je třeba připomenout, že stavba může v budoucnu zcela změnit majitele i své využití a přinést nám další nemilá překvapení, například v podobě ještě většího objemu dopravy než je nyní deklarován, jelikož logistická schopnost tohoto zařízení je téměř neomezená,” dodává Feřtek s tím, že se jedná o projekt, který v současné podobě ovlivní kvalitu života obyvatel Prahy 14 jednoznačně negativním způsobem.

„Zdá se nám, že tvůrci projektu zapomněli na jednu důležitou věc, že totiž v těsné blízkosti skladu žijí také lidé. A těm by stavba velkokapacitního skladu v takovéto podobě velmi zkomplikovala život. Společnost Coca-Cola nás obviňuje, že jednáme emotivně. To ale naprosto odmítám. Naším prvořadým úkolem je rozhodovat v zájmu obyvatel Prahy 14 a tento projekt jde jasně proti tomuto zájmu a přinesl by prospěch pouze společnosti Coca-Cola. Již nyní dostáváme negativní reakce od občanů, kteří si výstavbu skladu nepřejí. Není tedy možné očekávat, že by radnice souhlasila s projektem, který by naše občany poškodil,“ uvedl nakonec starosta Vondra.

KS OKO

Listy Prahy 14 č. 11/2011

http://www.praha14.cz/~listy/2011/11/listy_11_2011.pdf

» Přejít na článek Radnice nedá souhlas předloženému návrhu společnosti Coca-Cola na webu http://www.praha14.cz/.

Ke stažení: listy_11_2011_str_8_Centralni_sklad_Coca_Cola.jpg, 194 kB

Ke stažení: Coca Cola Kyje

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011